• Semasa

    WOOOWW !! Inilah 3 Manfaat Tidak Terduga Memelihara Kucing Untuk Kesihatan Yang Ramai TAK TAHU !!





    [BACA: Petua Berkesan Rawat Sakit Kepala Dan Angin]



    WOOOWW !! Inilah 3 Manfaat Tidak Terduga Memelihara Kucing Untuk Kesihatan Yang Ramai TAK TAHU !!

    Mempunyai haiwan peliharaan seringkali jadi sebab banyak orang untuk mengalihkan penat kerana lelah bekerja atau sebagai teman istimewa saat bosan dirumah. Salah satu haiwan yang banyak dipelihara serta cukup dekat dengan manusia iaitu kucing. Wajahnya yang polos nan menggemaskan dan tingkah laku yang manja serta patuh membuatnya menjadi haiwan kesayangan paling popular di dunia. 

    Apabila anda adalah salah satu pecinta sekalian pemelihara kucing, mungkin maklumat ini dapat cukup bermanfaat. Beberapa kajian terkini membuktikan bahawa memelihara kucing ternyata boleh membawa manfaat kesihatan yang tidak terduga. Apa saja manfaat kesihatan tersebut? Berikut tiga diantaranya:

    1. Meningkatkan daya tahan tubuh

    Dalam sebuah kajian, orang yang memelihara kucing ternyata mempunyai risiko kecil dari kemelesetan atau stres. Hal itu kerana, beberapa pecinta kucing seringkali mudah tertawa serta terhibur apabila melihat tingkah laku lucu kesayangan mereka. Secara perubatan, tahap imuniti seseorang juga berpengaruh pada tahap kebahagiaannya.

    2. Mengurangkan risiko serangan jantung, strok dan penyebabnya

    Penyelidikan yang dilakukan di Universiti Minnesota menunjukkan bahawa beberapa orang yang tidak memelihara kucing mempunyai risiko serangan jantung 30-40% berbanding mereka yang memelihara kucing. Selain itu, kajian lain juga menunjukkan bahawa pemelihara kucing mempunyai tahap kesihatan yang baik pada tekanan darah, tahap kolesterol serta triglycerides yang juga cenderung rendah. Artikel Unik, Lucu dan Menggemaskan, hanya di Kampungbaca. com

    3. Memperbaiki mood

    Memelihara kucing membuat mood kita tetaplah terjaga, terhindar dari risiko tekanan, kesepian, kegelisahan dan lebih parah lagi kemurungan. Tekanan fikiran seringkali kita alami sesudah kesibukan kerja serta selesai dengan semua aktiviti sosial di malam hari. Serta walaupun kucing iaitu haiwan yang cenderung penyendiri atau bersendirian, tetapi manfaat sebagai rakan sangat bermanfaat untuk kita.

    Mengetahui fakta diatas, patutlah anda menjadi salah satu orang yang beruntung kerana memelihara kucing. Selain menjadi teman penghibur dirumah, ada manfaat kesihatan yang boleh kita dapatkan. bahkan ada satu kajian di luar negeri yang menyebutkan bahawa, orang yang mempunyai haiwan peliharaan lebih jarang pergi ke rumah sakit. 

    Tetapi akan sama saja apabila anda kurang aktif dengan kesayangan anda sendiri, tidak peduli jenis apa pun itu. Anggaplah haiwan peliharaan sebagai teman kedua yang begitu mengetahui perasaan anda walaupun tidak diluahkan melalui kata - kata.

    No comments

    Post Top Ad

    Post Bottom Ad