• Semasa

    Nenek Dibayar RM200 Sebulan Untuk Jaga 6 Orang Cucunya





    [BACA: Petua Berkesan Rawat Sakit Kepala Dan Angin]


    Nenek Dibayar RM200 Sebulan Untuk Jaga 6 Orang Cucunya

    Assalamualaikum. Di sini, saya nak kongsikan luahan kawan baik saya, Ayu, yang selalu menangis mengadu pada saya. Ceritanya begini, kakak kepada Ayu, iaitu  Ani, adalah seorang guru sudah berkahwin selama 8 tahun dengan suaminya yang juga seorang guru. Hasil perkahwinan, mereka dikurniakan 6 orang anak.

    Apa yang membuatkan Ayu sakit hati pada Ani ialah, saban tahun anak-anak Ani bertambah. Ani sebenarnya telah berpindah dan tinggal di rumah mereka sendiri. Namun, beberapa bulan kemudian mereka kembali semula ke rumah ibu mereka dengan alasan bahawa anak-anaknya enggan berjauhan dengan nenek.

    Ani agak bijak orangnya. Disebabkan rumah yang dimiliki mereka itu besar, lalu dijadikan sebagai rumah sewa. Maka, mereka ada pendapatan sampingan setiap bulan dan mampu membeli kereta besar. Anak-anak  Ani dijaga oleh ibunya. Soal penat bagai itu semua, tidak perlulah saya jelaskan sebab saya pun dah beranak tiga orang.

    Kini, ibu mereka sedang nazak di hospital. Sudah dua bulan menunggu penderma buah pinggang. Kesihatan ibu mereka semakin teruk akibat kepenatan, sedangkan Ani tidak juga mencari pengasuh untuk menjaga anak-anaknya. Malah, Ani enggan menghantar anak-anaknya ke taska walaupun sudah dinasihatkan oleh Ayu.

    Apa yang lebih menyakitkan hati, 6 orang anak Ani yang dijaga oleh neneknya itu hanya dibayar sebanyak RM200 sebulan. Dengan duit RM200 itulah ibu akan gunakan untuk membeli barang-barang dapur dan semua itu digunakan bersama. Sedangkan bila Ani beli makanan, dia gemar sorok dalam bilik.

    Bayangkanlah ibu mereka terpaksa menjaga cucu seramai 6 orang. Setiap hari ibu mereka terpaksa membasuh pakaian cucu-cucunya sebanyak 5 atau 6 bakul.

    Suami Ani? Langsung tidak pernah menolong menguruskan anak-anaknya sendiri. Tetapi buat anak pandai sangat. Duit banyak, beli kereta besar mampu pula. Tetapi bila bagi ibu yang menjaga anak-anak mereka, hanya diberi RM200. Sungguh tidak berbaloi.

    Ayu selalu meluahkan tentang masalah keluarganya kepada saya. Maaflah, bukan mahu mengaibkan kawan saya tetapi saya juga buntu dan berasa simpati dengan luahannya itu. Saya cuma minta pandangan dan nasihat yang murni dari anda semua. Apakah yang perlu saya nasihat dan beri pandangan kepada kawan saya itu? - KRT

    No comments

    Post Top Ad

    Post Bottom Ad