• Semasa

    6 Jenis Makanan Yang Baik Diamalkan Untuk Penghidap Sakit Gout. Mohon Share Pada Mereka...





    [BACA: Petua Berkesan Rawat Sakit Kepala Dan Angin]

    6 Jenis Makanan Yang Baik Diamalkan Untuk Penghidap Sakit Gout. Mohon Share Pada Mereka...

    6 Jenis Makanan Yang Baik Diamalkan Untuk Penghidap Sakit Gout. Mohon Share Pada Mereka... - Sakit gout ialah satu penyakit yang diakibatkan oleh peningkatan asid urik di dalam darah. Apabila tahap asid urik dalam darah ini terus meningkat, sebahagian asid urik ini akan membentuk “kristal asid urik” pada bahagian sendi-sendi dan ini akan menyebabkan sendi ini mengalami sakit, sukar di bergerak, pembengkakan dan inflamasi.

    Selain guna penawar gout , penghidap sakit gout juga sebaiknya mengamalkan pemakanan yang sesuai untuk penyakit gout. Di bawah adalah serba sedikit kompilasi maklumat dari internet yang boleh menjadi panduan untuk mengatasi penyakit gout.

    6 Jenis Makanan Yang Baik Diamalkan Untuk Penghidap Sakit Gout. Mohon Share Pada Mereka...


    Antara perkara penting dalam pemakanan untuk sakit gout ialah banyakkan memakan makanan bersifat alkali.

    Antaranya adalah:

    1. Buah dan sayur: kerap makan lobak putih, daun saderi/sup, atau buah ceri (dos rawatan gout: 25 biji sehari), atau cuka epal 1 sudu besar selang sehari. Cuka epal dan buah ceri adalah rawatan yang berkesan untuk penyakit gout.

    Juga boleh amalkan Alfalfa kerana ia tinggi dengan mineral dan nutrien lain yang boleh mengurangkan serum asid urik dalam darah. Daun pasli pula adalah diuretik yang hebat, ia membantu dalam meningkatkan jumlah air kencing yang seterusnya menggalakkan penyingkiran asid urik.

    2. Banyakkan minum air beralkali seperti air telaga, air bukit, air zam-zam, air bertapis, air bawah tanah.

    3. Sumber protein : Ganti ayam daging dengan ayam kampung / organic kerana ayam kampong kurang bersifat asid berbanding ayam daging komersial. Walaubagaimanapun hadkan pengambilannya kerana ia juga termasuk makanan berasid. Elakkan daging lembu. Hadkan pengambilan susu kepada 1 pain sehari.

    4. Ganti majerin, lelemak sayuran / shortening, krimer minyak sayuran, dan minyak sayuran terhidrogen dengan mentega susu asli (Anchor, SCS), minyak sapi asli (QBB).

    5. Ganti gula pasir putih dengan gula merah, gula molasses, madu asli, jaggery cane sugar (gula tebu asli), gula nipah, gula kabung, gula kelapa asli.

    6. Kurangkan makanan berminyak / bergoreng. Jika hendak menggoreng @ menumis, guna minyak zaitun extra virgin atau minyak karotino. Kurangkan penggunaan minyak masak bertapis/refined yang diproses secara kimia. Jangan guna minyak goreng lebih 3x recycle.

    No comments

    Post Top Ad

    Post Bottom Ad