"Baru kenal beberapa minit, dia sanggup tawarkan kami sekeluarga tidur di rumahnya"

"Baru kenal beberapa minit, dia sanggup tawarkan kami sekeluarga tidur di rumahnya" - Terima kasih dari kami sekeluarga kepada pegawai polis bertugas di Balai Polis Sungai Dua, Seberang Prai pada 23-24/3/2017. Maaf, saya terlupa tanya nama pegawai berkenaan, tetapi dia membahasakan dirinya sebagai Pak Teh dengan anak-anak saya dan dia berasal dari Sik, Kedah. 

"Baru kenal beberapa minit, dia sanggup tawarkan kami sekeluarga tidur di rumahnya"


Untuk makluman, sebelum itu kami dalam perjalanan dari Perlis ke Johor Bahru. Tayar kereta kami pecah di KM110, Lebuhraya PLUS pada jam 11.35 malam, 23 Mac lalu.

"Baru kenal beberapa minit, dia sanggup tawarkan kami sekeluarga tidur di rumahnya"


Kereta ditunda ke sebuah kedai tayar berdekatan Balai Polis Sg Dua pada jam 1.55 pagi, 24 Mac. Kereta kami tidak dibekalkan dengan tayar ganti bagi membolehkan kami menukar tayar yang pecah untuk kegunaan sementara.

Kami dimaklumkan oleh seorang pakcik Cina yang kebetulan lalu di situ bahawa, kedai tayar tersebut mula beroperasi pada jam 10 pagi. Malah, tiada hotel di kawasan berdekatan, hanya ada beberapa homestay. Namun dalam waktu yang sudah lewat pada ketika itu, adalah mustahil untuk menghubungi pengusaha homestay. 

Dengan lima orang anak yang berumur antara 10 hingga 16 tahun, rasa agak kurang selesa untuk duduk menunggu di dalam kereta. Lalu suami mencadangkan kami menumpang tidur di masjid berdekatan. Tetapi kebiasaannya pada waktu lewat begitu, masjid telah dikunci. 

Sementara memikirkan perancangan seterusnya, kami pergi ke balai polis berdekatan untuk menumpang bilik air. Setibanya di balai polis, ada dua orang pegawai yang bertugas bertanyakan masalah kami. 

Selesai menggunakan bilik air, salah seorang pegawai berkenaan menawarkan kami bermalam di rumahnya. Kami agak terkejut dan kurang percaya sedangkan kami baru kenal pegawai itu hanya beberapa minit dan dia sanggup membenarkan kami menumpang di rumahnya. Sungguh mulia hati budi beliau. 

Sebelum pergi ke rumahnya, beliau terlebih dahulu memeriksa kenderaan kami bagi memastikan kereta selamat untuk ditinggalkan di situ. Kami bukan sahaja menumpang tidur di rumahnya, beliau turut membekalkan makanan untuk kami sekeluarga. 

Urusan penggantian tayar selesai pada jam 11.45 pagi, 24 Mac dan kami bertolak ke Johor Bahru jam 12 tengah hari. 

Jutaan terima kasih buat Pak Teh, segala budi baik tuan, hanya Allah yang dapat membalasnya. Amat bertuah Polis Diraja Malaysia mempunyai pegawai yang baik seperti ini. 

Selamat Hari Polis ke-210 kami ucapkan dan semoga pihak tuan sukses selalu di dalam apa jua perkara. Terima kasih, sekalung tahniah. 

Jika Anda Rasa Artikel Ni Berguna, Silakan Klik Button Like Dibawah. Terima Kasih
Resepi Nasi Briyani Ayam Mudah Dan Ringkas, Cara Lafaz Niat Puasa Ramadhan Harian dan Sebulan, Air Nabeez Manfaat Infused Water, Semakan Permohonan Bantuan Anak Selangor, Hadiah Anak Selangor, Semakan Blacklist PTPTN Online, APDM Aplikasi Pangkalan Data Murid, Belajar Forex Dengan Mudah, Borang Permohonan Biasiswa Pendidikan Dalam Negara,
0 Komen untuk ""Baru kenal beberapa minit, dia sanggup tawarkan kami sekeluarga tidur di rumahnya""