• Semasa

    [VIDEO] Petah Betul Cik Mek United Kingdom Ini Kecek Kelate





    [BACA: Petua Berkesan Rawat Sakit Kepala Dan Angin]

    • [VIDEO] Petah Betul Cik Mek United Kingdom Ini Kecek Kelate - 
      Walaupun dilahirkan di United Kingdom, gadis kecil yang berusia 3 tahun ini petah berbahasa Kelantan

      • Cik mek molek yang petah berbahasa Kelantan ini dikenali dengan nama Fatimah Omar Mukhlis dan masih lagi berusia 3 tahun. Fatimah kini telah menjadi perhatian selepas video 'kecek kelate' yang dikongsi oleh ibunya itu mula viral sejak bulan lalu.

        [VIDEO] Petah Betul Cik Mek United Kingdom Ini Kecek Kelate


        Video ini telah dikongsi oleh ibunya di laman Facebook keluarga mereka dengan nama TheFamily.UK. Video ini telah dikongsi sebanyak 954 kali dan ditonton sebanyak 160 ribu kali oleh pengguna Facebook.

    • Bukan saja fasih berbahasa Kelantan, malah Fatimah juga fasih berbahasa Thailand dan bahasa Inggeris

      • Menurut ibunya, Nor Ashila Mahamed Ismail, dia menjelaskan bahawa anak keduanya daripada tiga beradik itu memang petah bercakap sejak kecil lagi. Berbeza dengan abangnya yang sedikit pemalu, Fatimah lebih peramah dan suka mengajuk perbualannya bersama suami. 

        "Suami saya memang berasal dari Kelantan manakala saya pula berasal dari Thailand. Kami telah menetap di United Kingdom sejak tahun 2004 lagi. Walaupun telah menetap lama di negara orang, kami tidak mahu anak kami lupa akan bahasa ibunda dan adat budaya kami". 

        “Oleh itu, kami sebagai ibu bapa telah bersetuju untuk mengajar ketiga-tiga anak kami bahasa ibunda dengan mempraktikkan penggunaan tiga bahasa ini di rumah. Alhamdulillah anak kami memang cepat tangkap dan tidak keliru dengan penggunaan bahasa ini di rumah. Kini, ketiga-tiga anak saya sudah mahir dalam menyusun ayat dalam penggunaan tiga bahasa ini," jelas Nor Ashila.
         hmetro.com.my
    • Baru-baru ini, Fatimah telah kembali dengan video terbarunya yang memaparkan "rancangan" memasaknya sendiri

      • Comel sungguh melihat gelagat Fatimah sibuk memasak di dapur, pandai sungguh beraksi! Menerusi video ini juga dapat dilihat bahawa ayahnya pandai saja melayan anak gadisnya ini. Menurut ibunya lagi, Fatimah memang gemar membantunya di dapur. 

        "Setiap kali melihat saya di dapur, pasti dia akan datang membantu saya. Sejak dari itu, kami mula mengambil klipnya ketika berada di dapur pula," kata ibunya. - Says

    No comments

    Post Top Ad

    Post Bottom Ad