• Semasa

    Bayi 11 Bulan Maut Kerana Kecuaian Doktor dan Jururawat Hospital Kerajaan





    [BACA: Petua Berkesan Rawat Sakit Kepala Dan Angin]

    Bayi 11 Bulan Maut Kerana Kecuaian Doktor dan Jururawat Hospital Kerajaan - Batu pahat: Baru baru ini seorang pengguna media sosial yang dikenali sebagai Desmond Neo telah berkongsi kisah tragik yang berlaku kepada keluarga beliau, dimana anaknya meninggal dunia akibat kecuaian doktor di sebuah hospital tempatan.
    Bayi 11 Bulan Maut Kerana Kecuaian Doktor dan Jururawat Hospital Kerajaan

    Bayi 11 Bulan Maut Kerana Kecuaian Doktor dan Jururawat Hospital Kerajaan


    Anaknya yang baru berusia 11 bulan mengidap demam panas yang meningkat sehingga 39 celcius 24 April lepas.sebagai ayah yang bertanggung jawab,beliau membawa anaknya kehospital batu pahat untuk mendapatkan bantuan.

    Hospital itu mengatakan bahwa anaknya cuma demam biasa dan memberi rawatan normal.namun selepas 4 jam mereka memberi ubat,bibir anaknya bertukar menjadi ungu dan anggota badannya bertukar hitam.

    Desmond terus memanggil doktor tetapi mereka berkata perkara itu normal dan merupakan sala satu simptom demam,selepas itu doktor kemudian memberi ubat yang lebih kuat pada jam 5:30 petang iaitu hanya 7 jam selepas dos yang pertama.

    Pada jam 11 pagi 25 April suhu anaknya semakin naik dengan mendadak ke 40 celcius,jururawat memberi anaknya ubat tetapi enggan memanggil doktor walaupun telah didesak.dia juga berkata desmond akan dikenakan caj sebanyak rm150 jika beliau berkeras mahu jumpa doktor.

    Keadaan menjadi tambah teruk apabila suhu anaknya mencecah 41.4 celcius dan najis anaknya berubah menjadi cecair dan bukan pepejal,Doktor kemudiaN menasihatI keluarga untuk mengambil span dan air sejuk untuk di sapu kebadan bagi menyejukkan badan anaknya.(yang seharusnya kerja jururawat)

    Doktor itu juga menasihatkan untuk menurunkan lagi suhu penghawa dingin supaya badan anaknya terdedah dengan udara sejuk,doktor itu juga menjamin yang suhu anaknya akan turun selepas itu.

    Desmond kerapkali menyuruh jururawat memanggil doktor namun dia tidak mahu berbuat begitu, kira kira jam 6.Desmond terkejut apabila si kecil Joel mula muntah cecair berwarna hitam kemerah merahan yang dipercayai sebagai darah.

    Pada ketika itulah doktor datang memeriksa joel dan anak kecil itu terus dimasukkan ke wad ICU,Doktor memberitahu desmond

    “Maaf encik neo kaki tangan kami tidak cukup kaki tangan atau kemudahan untuk merawat anak encik,boleh tak kalau encik tukarkan anak encik ke hospital lain?”


    Bagaimanapun kisah ini berakhir dengan duka selepas 11 hari anak kecil itu meninggal dunia di hospital kerajaan.

    Dalam perkongisan lain Desmond juga memaklumkan penjelasan yang pihak hospital berikan padanya,selepas dia menuntut penjelasan tersebut dari mereka.

    Namun semuanya tiada guna kerana pihak hospital menindakkan kesalahan yang telah dilakukan mereka,Desmond sempat berpesan bahwa dia berkongsi kisah ini untuk mengingatkan kepada ibu bapa untuk tidak memabawa anak mereka kesini kalau mereka tidak mau mengalami hal yang sama.- eberita.org

    No comments

    Post Top Ad

    Post Bottom Ad