"Kenapa Hari Ni Baru Tanya Kubur Mak Kamu?" Saya Nak Jumpa Mak Saya Ustaz, Sayalah Orang Yang Bergelar Tan Sri Yang Nak Saman Ustaz

"Kenapa Hari Ni Baru Tanya Kubur Mak Kamu?" Saya Nak Jumpa Mak Saya Ustaz,Sayalah Orang Yang Bergelar Tan Sri Yang Nak Saman Ustaz

"Kenapa Hari Ni Baru Tanya Kubur Mak Kamu?" Saya Nak Jumpa Mak Saya Ustaz, Sayalah Orang Yang Bergelar Tan Sri Yang Nak Saman Ustaz

ALLAH BAYAR SECARA TUNAI
(wajib baca kalau anda seorang anak)


Kisah ini kisah benar yang berlaku pada saya sendiri,satu hari saya pergi ke satu rumah orang tua2,saya dapat bantuan daripada seorang sahabat ni minta saya sampaikan bantuan ini kepada orang miskin
Jadi saya pun belilah kain pelekat,beli roti,beli macam2lah saya beli,saya pun pergilah rumah orang tua2,tak payah sebutlah di mana
Sampai saja kereta saya di perkarangan rumah orang tua2,tiba2 ada seorang perempuan tua berlari dari asrama orang tua2 mai dekat saya
"yey anak aku datang,anak aku datang,seronoknya anak aku datang"
Saya tak kenai dia sapa,dia mai peluk saya,dia cium saya
"orang tua tu kata" nak kenapa tinggal mak kat sini nak,mak nak balikkkkkkkkkkk,mak rindu dekat rumah"

"Kenapa Hari Ni Baru Tanya Kubur Mak Kamu?" Saya Nak Jumpa Mak Saya Ustaz, Sayalah Orang Yang Bergelar Tan Sri Yang Nak Saman Ustaz


Saya waktu tu yaallah,saya kata makcikkkk,saya pegang saya tengok muka dia,dia kata "sampai hati hang tak mengaku aku ni mak hang "
Saya boleh bayang perasan waktu tu dia rindu pada anak dia,saya berlakon depan dia saya kata "makkkkk maafkan saya mak ye,saya pegang tangan dia saya bawa p duduk atas kerusi,saya ambik roti saya suap ke mulut dia,
Cuba bayangkan hati ibu yang rindu kepada anak ini bila kita ambik roti kita suap kat mulut dia,apa perasaan dia,apa perasan kita

Saya suap2 air mata dia meleleh2,dia pegang tangan saya,subhana allah saya rasa bagaimana perasaan rindunya kepada anak dia
Bila saya nak balik dia pegang kaki saya dia kata" nak jangan tinggai mak nakkkkkk,mak nak balikkkkkkkkk,mak nak balikkkkk"
Akhirnya saya minta kebenaran dengan pihak pengawasan dia situ cek2 tengok rupanya dia ada anak 5 orang,Anak dia yang sulung bergelar tan sri,orang memang kaya,orang ada nama,hebat orangnya

Saya waktu tu nak balik dia pegang baju ni dia nak ikut saya balik,saya kata takpalah jomlah jomlah,saya isi borang pa semua..ringkaskan cerita saya minta pelepasan untuk bawa balik selama 5 hari saja
Bila balik rumah saya,sembayang subuh saya jadi imam dia sembahyang di belakang,saya baca doa saya tengok air mata dia jatuh,lepas tu saya p nak salam saya cium tangan dia saya kata"makkk maafkan saya mak yeee"
Waktu tu saya takdak mak dah,tapi saya bayang ini ibu saya,sebab dia rindukan pada anak2 dia,

Duduk hari ketiga di rumah saya,waktu sembayang isyak,selesai doa saya nak p salam dengan dia,dia lapik tangan dia dengan kain tudung dia,dia salam

Saya kata " makkk kenapa mak lapik tangan,dua hari dah mak salam mak tak lapik tangan dengan saya" kenapa harini mak lapik tangan,
Dia kata"ustazzz kau bukan anak saya ustaz ye"subhanaallah tiba2 dia sebut nama saya "ustaz" saya kata kenapa mak panggil saya ustaz,saya anak makkkk
Dia kata"bukannnnn..kalau anak saya dia tak akan buat macamtu,kalau anak saya dia tak akan jadi imam saya,kalau anak saya dia tak akan suap saya makan"😢

Bayangkan sahabat2 perasaan seorang ibu ini,tiba2 saya pun pegang dia,saya peluk dia,saya menangis,saya kata"makk walaupun bukan mak saya tapi saya sayangkan mak sebagai ibu saya"
Saya pegang tangan ibu ini..walaupun bukan mak saya tapi saya tahu hati dia rinduuu sangat dekat anak dia,waktu tu saya pandang wajah dia saya kata"makk walau ibu saya telah mati,tapi mak boleh ganti mak saya,mak duduklah disini"
waktu saat makan saya suapkan nasi ke mulut dia,dia muntahkan balik makan dari mulut dia,

saya tanya "kenapa makkkk" tiba2 saya tengok air muka dia pucat,saya angkat dia,panggil ambulan hantar dia ke hospital

Waktu saat dia di hospital,saya ambik kepala dia saya ribakan mak ini,dia pegang tangan saya dia kata" ustaz kalau saya mati,tolong jangan bagitau sorang pun anak saya ,kalau anak saya tahu saya mati,jangan bagitau di mana kubur saya,kalau dia tahu di mana kubur saya jangan izinkan dia pegang batu nisan"

saya pegang dia saya kata"makkkk jangan cakap mcmtu makk,isteri saya menangis di sebelah,anak saya menangis di sebelah pegang dia
Kami pegang dia"mak jangan cakap mcmtu mak,jangan mak" dia geleng kepala rupa2nya itulah saat penghujung hayat dia,akhirnya dia pun meninggal di atas ribaan saya di hospital
dia meninggal dalam pelukan saya,saya doakan makcik hajjah khalijah ini rohnya mudah2an bersama salafusoleh

sahabat mak kita sapa yang masih ada mak tolonglah taat pada mak,jangan derhaka pada mak kita,jangan tinggal dia di rumah orang tua2,mak kita sakit kita jaga dia,picit kepala mak kita,
sahabat2 cuba tanya mak kita,"seksa dak mak mengandungkan saya dulu? Seksa dak mak melahirkan saya dulu?" tanya mak kita sahabat2 sekalian
kalau kita tanya sudah tentu air mata mak kita akan jatuh,sebab tu sahabat2 suapkanlah makanan pada mak kita

sahabat2 semua selepas daripada kematian makcik ini,sampailah berita kepada anaknya yang sulong,anak dia terus telefon kepada saya
apa anaknya kata pada saya" i akan bawa you ke makhamah,i akan saman you sebab you bawa keluar mak i dari rumah orang tua2"

3 tahun dia letak mak dia di rumah orang tua2,dia tak pegi tengok,sebab tu mak dia rindu tak boleh beza saya dan anaknya
akhirnya saya tunggu,tunggu punya tunggu tidak ada saman hampir setahun lebih,saya pergi ceramah di masjid di gombak,selesai saya ceramah datang seorang lelaki peluk saya

menangis dalam masjid,orang dalam masjid hairan,sebab apa ni,saya tanya pada dia" pasai pa ni,ada masalah apa ni
dia berkata dalam keadaan menangis,"ustazz tolong bagitahu di mana kubur mak saya ustaz,tolong bagitahu di mana kubur mak saya"
Saya kata "kenapa harini baru tanya kubur mak kamu?""dia kata "tolonglah ustaz saya nak jumpa mak saya ustaz,sayalah orang yang bergelar tan sri yang nak saman ustaz haritu,

saya sekarang ni papa kedana ustazzz,isteri saya mati kemalangan,rumah banglo saya bank dah tarik,kereta mewah saya semua bank dah tarik,tinggal satu ja,kereta kancil

saya berkata," saya boleh tunjuk kubur mak kamu,tapi dengan satu syarat,kamu jangan pegang batu nisan mak kamu"
sampai saja di tanah perkuburan,tak sempat saya nak turun,dia turun dulu,saya tengok depan mata saya sendiri dia jatuh tersungkur tangan dia menjadi hitam,mulut dia tarik sebelah yang tadi awalnya tanganya dan mulutnya elok sambil memanggil2 " ibu..ibuuuuu...ibuuuuuu..

Tiba2 saya angkat dia tak jauh dari kubur ibunya belum sampai lagi ke kubur ibunya,dia dah hembuskan nafas terakhir berhampiran kubur ibunya...allahuakbarrrrrrrrrrrrr,mengucap panjang saya allah tunjuk di atas dunia lagi balasan anak yang derhaka pada ibu dan ayah
semoga kisah ini menjadi pengajaran di luar sana,ambillah iktibar dari kisah di atas

"Dan apabila mata ibumu sudah tertutup Maka hilanglah satu keberkatan disisi Allah,iaitu doa seorang ibu"

Jika Anda Rasa Artikel Ni Berguna, Silakan Klik Button Like Dibawah. Terima Kasih
Resepi Nasi Briyani Ayam Mudah Dan Ringkas, Cara Lafaz Niat Puasa Ramadhan Harian dan Sebulan, Air Nabeez Manfaat Infused Water, Semakan Permohonan Bantuan Anak Selangor, Hadiah Anak Selangor, Semakan Blacklist PTPTN Online, APDM Aplikasi Pangkalan Data Murid, Belajar Forex Dengan Mudah, Borang Permohonan Biasiswa Pendidikan Dalam Negara,
0 Komen untuk ""Kenapa Hari Ni Baru Tanya Kubur Mak Kamu?" Saya Nak Jumpa Mak Saya Ustaz, Sayalah Orang Yang Bergelar Tan Sri Yang Nak Saman Ustaz"