• Semasa

    12 Sebab Mengapa Garam Bukit Lebih Baik Dari Garam Biasa





    [BACA: Petua Berkesan Rawat Sakit Kepala Dan Angin]


    12 Sebab Mengapa Garam Bukit Lebih Baik Dari Garam Biasa - Anda tahu apa itu garam bukit? Garam bukit adalah garam organik kaya dengan pelbagai khasiat selain bersih dan mempunyai struktur geomatri kristal sempurna.

    Menakjubkan! Garam bukit juga mengandungi 84 jenis mineral diperlukan tubuh manusia, yang tidak terdapat di dalam garam biasa. Antara mineral itu termasuklah kalium, kalsium, magnesium, zink dan berpuluh-puluh jenis mineral lain.

    Garam bukit kini semakin popular digunakan dalam kalangan mereka yang mementingkan aspek kesihatan dan kecantikan.

    Apakah khasiat garam bukit ini?

    1. Membantu proses penghadaman

    Garam bukit membantu sistem penghadaman serta mengurangkan sakit perut secara semula jadi. Masukkan sedikit garam bukit dan daun pudina segar ke dalam minuman kegemaran anda.

    Amalkan merasa secubit garam sebelum dan selepas makan membantu mencerna protein kepada beberapa jenis asid amino dan enzim tertentu seterusnya disalurkan melalui sistem buah pinggang.

    2. Meningkatkan kadar metabolisme

    Pengambilan garam bukit membantu merangsang metabolisme tubuh dan meningkatkan fungsi tubuh.

    3. Menstabilkan tekanan darah

    Kandungan kalium yang tinggi dalam garam bukit membantu menstabilkan tekanan darah dengan mengekalkan keseimbangan tekanan darah tinggi dan rendah.

    4. Merangsang sistem imunisasi

    Kandungan mineral dalam garam bukit sangat membantu dalam memulihkan sistem pertahanan tubuh. Ia mampu melawan bakteria berbahaya dan mencegah dari dijangkiti penyakit.

    5. Merawat resdung

    Bagi sesiapa yang menderita penyakit resdung dan masalah pernafasan, berkumurlah dengan air yang dicampur dengan garam bukit. Ia dapat membantu melegakan sakit tekak, batuk kering, dan radang tonsil.

    6. Bantu tidur lena

    Garam bukit juga mengawal tahap melatonin, sekaligus menjadikan tidur lebih lena dan segar apabila bangu dari tidur.

    7. Mengurangkan berat badan

    Bagi anda yang mahu mengurangkan berat badan, amalkanlah pengambilan garam bukit kerana ia mengurangkan ketagihan gula dengan mengaktifkan semula insulin, seterusnya mengurangkan berat badan.

    8. Kurangkan stres

    Jika mahu merehatkan tubuh dan minda untuk mengurangkan tekanan dan kebimbangan anda, berendamlah di dalam air yang dicampurkan dengan garam bukit.

    9. Membersihkan udara

    Garam bukit membantu menstabilkan dan mempertingkatkan kualiti udara. Anda hanya perlu meletakkan sebiji lampu garam bukit di dalam bilik untuk menjadikan udara lebih bersih.

    10. Menyihatkan kulit

    Guna garam bukit untuk membersihkan kulit dan menghapuskan liang tersumbat. Ia juga boleh mengeluarkan toksin dalam tubuh.

    Campurkan sedudu garam bukit dengan pencuci muka anda, kemudian cucilah muka anda seperti biasa. Atau, anda boleh jadikannya sebagai skrub badan dengan mencampurkannya dengan madu atau lemon.

    11. Mengurangkan edema

    Edema adalah kewujudan air yg berlebihan pd ruang antara tisu tubuh sehingga menyebabkan bahagian yg berkenaan kelihatan bengkak. Rendam kaki ke dalam air bercampur garam bukit bagi mengurangkan bengkak.

    12. Menyihatkan dan menguatkan rambut

    Garam bukit akan menyingkirkan kotoran pada rambut tanpa menjejaskan kesuburannya. Cuci rambut anda dengan menggunakan shampu seperti biasa yang dicampur garam bukit.

    Ubahlah gaya hidup anda sekarang untuk hidup lebih sihat. Anda mampu mengubahnya.

    No comments

    Post Top Ad

    Post Bottom Ad