• Semasa

    GST Kadar Sifar Mulai 1 Jun





    [BACA: Petua Berkesan Rawat Sakit Kepala Dan Angin]

    GST Kadar Sifar Mulai 1 Jun. BEKALAN barang dan perkhidmatan yang dibuat di Malaysia serta diimport yang dikenakan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) pada kadar enam peratus akan dikenakan GST pada kadar sifar peratus berkuat kuasa 1 Jun ini.


    GST Kadar Sifar Mulai 1 Jun


    Kementerian Kewangan memaklumkan, langkah pengenaan GST pada kadar sifar itu akan terpakai di seluruh negara sehingga dimaklumkan kelak.

    Katanya, penetapan berkenaan tidak meliputi barang dan perkhidmatan yang disenaraikan di Perintah Cukai Barang dan Perkhidmatan (Pembekalan Dikecualikan) 2014 yang kekal dikecualikan daripada GST.

    "Sehubungan itu, semua peniaga yang berdaftar perlu mematuhi penetapan pengenaan kadar sifar ini.

    "Pada masa yang sama, peniaga yang berdaftar juga masih tertakluk kepada semua peraturan semasa yang ditetapkan, antaranya berkenaan pengeluaran invois cukai, penghantaran penyata cukai di dalam tempoh bercukai yang ditetapkan dan tuntutan kredit cukai input.

    "Peniaga juga perlu memastikan harga barang dan perkhidmatan yang ditetapkan adalah

    mematuhi Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011 setiap masa," katanya dalam kenyataan, hari ini.

    Kementerian Kewangan berkata, untuk penjelasan lanjut, boleh berhubung dengan Jabatan Kastam Diraja Malaysia di talian 1 300 88 8500 atau 03-78067200 (Pusat Panggilan Kastam). - myMetro

    No comments

    Post Top Ad

    Post Bottom Ad