• Semasa

    Jururawat Kejam Tarik Rambut, Baling Bantal Ke Muka Pesakit Koma Di ICU





    [BACA: Petua Berkesan Rawat Sakit Kepala Dan Angin]

    Jururawat Kejam Tarik Rambut, Baling Bantal Ke Muka Pesakit Koma Di ICU | Sebuah hospital kerajaan di wilayah Phitsanulok utara mengeluarkan satu permohonan maaf secara terbuka malam tadi selepas video yang menunjukkan salah seorang daripada jururawat mereka menguruskan pesakit tua di unit rawatan rapi menjadi viral.



    “Buat masa ini, apa yang ingin kami sampaikan kepada orang ramai ialah kami tidak mengabaikan kejadian itu, dan kami ingin memohon maaf. Kami akan menyiasat apa yang sebenarnya berlaku dan akan mencari langkah yang sesuai untuk mengatasinya,” kata Dr Visith Sathienwantanee, Pengarah hospital.

    Video viral tersebut telah menerima lebih dari 8 juta tontonan sejak ia disiarkan semalam. Rakaman menunjukkan seorang jururawat yang tidak dikenali dengan kasar mengendalikan seorang pesakit yang lemah dan terbaring di tempat tidur hospital. Dia melemparkan bantal pada lelaki tua sebelum mengheret katil ke arahnya dan menghulurkan bantal di belakang kepalanya.

    Pawarana Ketpan, seorang wanita yang menyaksikan insiden itu semasa dia berada di hospital, menyiarkan rakaman tersebut di halaman Facebook untuk menuntut orang ramai melihatnya.
    “Adakah ini kod tata kelakuan jururawat yang mereka lakukan? Atau ia hanya untuk individu tertentu?” wanita itu menulis.

    “Ayah saya pernah sakit, tetapi ibu saya sentiasa bersama dia di hospital. Tetapi jika ibu saya tiada, adakah dia akan diperlakukan seperti ini juga?”

    “Adakah dia benar-benar berfikir tiada siapa yang akan melihatnya?”

    Sementara itu, jururawat yang bertanggungjawab serta tidak diberitahu namanya telah dipindahkan oleh pihak hospital bagi melaksanakan tugas lain yang tidak memerlukan interaksi dengan pesakit.
    Pun begitu, rata-rata netizen berpendapat agar jururawat tersebut dipecat supaya perkara yang sama tidak berulang lagi kepada pesakit lain.

    credit to : http://ohmopress.com

    KES KEDUA JURURAWAT YANG KEJAM


    SEKUMPULAN jururawat Arab Saudi dipecat selepas merakam video menunjukkan mereka ketawa sambil ‘memenyekkan’ muka seorang bayi baru dilahirkan yang dirawat kerana jangkitan kuman.
    Ibu bapa bayi berkenaan menyedari perbuatan tidak senonoh mereka selepas rakaman itu tersebar dalam talian dan dikongsikan di media sosial.

    Dalam video itu, seorang jururawat dilihat memegang bayi itu pada tengkuk dan lehernya sebelum memicit muka bayi berkenaan manakala rakannya didengar ketawa.
    Tiga jururawat di hospital bersalin di Taif, Arab Saudi itu, kemudian dikenal pasti dan diambil tindakan.

    Jurucakap Hal Ehwal Kesihatan Taif, Abdulhadi Al-Rabie berkata, pihaknya menyiasat sumber video dan mengenal pasti jururawat serta hospital tempat ia berlaku.

    Bapa bayi berkenaan memberitahu media tempatan, anaknya dimasukkan ke hospital selama 10 hari untuk rawatan jangkitan kuman pada saluran kencing.

    Katanya, dia terkejut melihat video itu dikongsikan meluas di media sosial.
    Pengguna media sosial turut menyelar perbuatan itu.

    “Beraninya mereka berbuat begini. Tiga jururawat itu patutnya bersyukur saya bukan ibu bayi itu. Pasti saya penyekkan muka mereka dengan lebih kuat lagi!” kata seorang pengguna.

    No comments

    Post Top Ad

    Post Bottom Ad