• Semasa

    Inilah 4 Manfaat Serai Untuk Ibu Mengadung Yang Ramai TAK TAHU !!





    [BACA: Petua Berkesan Rawat Sakit Kepala Dan Angin]

    Inilah 4 Manfaat Serai Untuk Ibu Mengadung Yang Ramai TAK TAHU !!

    Lemongrass atau dikenali dengan serai memang sering kita jumpai di pinggir jalan. Namun tak ada yang menyangka tumbuhan ini sangat bermanfaat bagi ibu mengandung.

    Serai

    Seperti diberitakan Boldsky, Kamis (14/4/2016), serai merupakan sumber asid folik, zink, magnesium, aluminium, besi, kalsium, mangan, vitamin A, fosforus, dan vitamin C. Serai walaupun kerap digunakan sebagai ubat penenang dan mempunyai analgesik , anti-radang, astringen, karminatif, anti-bakteria dan anti-kanser.

    Tumbuhan yang sering dijadikan bumbu dapur ini juga benar-benar selamat untuk dimakan semasa kehamilan - selama tidak berlebihan. Tanaman ini juga dapat mencegah masalah pencernaan, mengurangkan stres, mendetoksifikasi badan dan mengawal kadar kolesterol.

    Bagi ibu mengandung, tumbuhan ini mempunyai manfaat, seperti:


    1. Melancarkan fungsi pencernaan
    Serai dapat meningkatkan fungsi sistem pencernaan kerana zat anti mikrob yang ada dalamnya dapat membantu fungsi usus dan pencernaan.
    Mengambil serai secara teratur boleh melawan bakteria buruk dan parasit yang menyebabkan masalah penghadaman seperti sembelit, cirit-birit, kelebihan gas dalam perut, dan lain-lain.

    2. Menjaga kolesterol
    Serai juga boleh mengurangkan kelebihan kolesterol dari badan. Selain itu, ia juga membantu pengoksidaan kolesterol LDL. Tak hanya itu, serai juga dikatakan dapat menyahtoksin badan dengan membuang racun dan kolesterol jahat dari badan serta membersihkan pundi kencing, buah pinggang dan melancarkan aliran darah ke seluruh organ tubuh lainnya.

    3. Mengurangkan stres
    Serai mempunyai bau yang menenangkan yang meredakan depresi, kecemasan dan perubahan suasana hati. Hal ini juga yang membuat serai sebagai pengganti terapi aroma untuk tidur yang lebih baik.

    4. Mencegah kanser
    Antioksidan yang tinggi pada serai dapat menangkal radikal bebas punca tumbuhnya sel kanser. Kandungan sebatian aktif di dalamnya juga dikatakan dapat membunuh sel kanser tersebut tanpa merosakkan sel yang sihat.

    No comments

    Post Top Ad

    Post Bottom Ad