• Semasa

    Sirul tak perlu dapat pengampunan - Ramkarpal





    [BACA: Petua Berkesan Rawat Sakit Kepala Dan Angin]

    Sirul tak perlu dapat pengampunan - Ramkarpal. GEORGE TOWN: Bekas pegawai polis Sirul Azhar Umar yang disabitkan membunuh tidak perlu diberikan pengampunan penuh, kata ahli Parlimen DAP.


    Sirul tak perlu dapat pengampunan - Ramkarpal


    Ramkarpal menegaskan terdapat saksi lain yang masih bebas tetapi tidak dipanggil untuk memberi keterangan dalam perbicaraan pembunuhan Altantuya Shaariibuu dari Mongolia.

    "Permintaan untuk pengampunan penuh harus diketepikan kerana ia merupakan penghinaan terhadap Altantuya," katanya memetik Malaysiakini.

    Ramkarpal, yang merupakan Ahli Parlimen Bukit Gelugor dan seorang peguam, mengulas tentang permintaan Sirul untuk mendapatkan pengampunan penuh seperti yang didedahkan dalam satu temu bual dengan portal dalam talian tersebut.

    Ramkarpal berkata beliau percaya bahawa individu atau pihak yang mengarahkan pembunuhan Altantuya 'sudah diketahui' daripada siasatan yang telah dijalankan.

    "Dengan mengambil kira keadaan yang luar biasa dalam kes ini, saya berpendapat bahawa hukuman Sirul patut dipenjarakan seumur hidup, di mana dia akan dihantar pulang ke Malaysia dari Australia dan menjalani hukuman di penjara Kajang.

    "Apabila dia kembali ke tanah air, dia boleh dipaksa untuk bekerjasama dalam siasatan tersebut atau Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) jika perlu, muncul sebagai saksi terhadap mereka yang mengarahkan pembunuhan Altantuya," katanya memetik Malaysiakini.

    Dalam laporan tersebut, Ramkarpal menyatakan Sirul tidak mungkin tahu secara peribadi apa yang terjadi pada malam pembunuhan itu atau siapa yang mengarahkannya.

    "Ia jelas dari bukti semasa perbicaraan bahawa Azilah memainkan peranan yang lebih besar.

    "Tambahan lagi, kemungkinan DSP Musa Safri mengetahui apa yang berlaku tidak boleh dikecualikan sebagaimana disebutkan di sepanjang perbicaraan, tapi tidak dipanggil oleh pihak pendakwa.

    "Abdul Razak Baginda juga mungkin menjadi saksi yang berpotensi. Dalam keadaan ini, pengetahuan Sirul jika ada mungkin berdasarkan cakap orang dan hanya berdasarkan apa yang dia diberitahu oleh Azilah," katanya dalam laporan tersebut.

    Ramkarpal mencadangkan kes itu dibuka semula, atau RCI ditubuhkan untuk menentukan motif pembunuhan.

    Sirul kini berada di sebuah pusat tahanan di Australia, di mana dia berharap untuk mendapatkan suaka.

    Pada tahun 2009, Sirul dan rakannya Azilah Hadri didapati bersalah kerana membunuh Altantuya dan dihukum mati.

    Mahkamah Rayuan membatalkan hukuman itu pada tahun 2013 tetapi Mahkamah Persekutuan mengekalkan hukuman mati atas rayuan pihak pendakwaan pada tahun 2015.

    Sirul melarikan diri ke Australia dan ditahan oleh Imigresen Australia selepas Interpol mengeluarkan notis merah kepadanya.

    Altantuya, 28, dipercayai ditembak mati sebelum mayatnya ditaburi dengan bahan letupan di hutan sekunder di Puncak Alam, Shah Alam, pada tahun 2006.

    Rabu lalu, Presiden Mongolia Khaltmaagiin Battulga menulis kepada Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad untuk meminta beliau membantu membawa keadilan dalam kes Altantuya.

    Pemimpin PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim mencadangkan Sirul dibawa pulang ke Malaysia untuk perbicaraan baru. - mStar

    No comments

    Post Top Ad

    Post Bottom Ad